Vårt matkoncept

Välkommen till bords på Da Vinciskolan!

På Da Vinciskolan sätter vi stort värde på god, näringsriktig och vällagad mat. Att äta bra är viktigt för aktiva barn som ska klara en intensiv dag i förskolan, skolan och på fritids!

Ekologisk mat - en självklarhet

Vi prioriterar närodlade och ekologiska råvaror och använder det i så hög grad som möjligt beroende på tillgång och säsong. Målet är att utveckla ett helt ekologiskt skolkök – för barnens och miljöns skull. Några gånger i veckan bakar vi eget bröd till barnen, som komplement till lunchen eller som mellanmål.

Ett eget grönsaksland

I trädgården på Ringvägen finns Da Vinciskolans eget grönsaksland. På förskolan odlas det i lådor. Under barnens ivriga överinseende frodas många olika sorters grönsaker, till exempel squash och pumpor, morötter, sallad, mangold, dill, persilja, rödbetor och potatis. Potatisskörden kan faktiskt räcka i flera dagar till alla skolans och förskolans runt 300 barn och elever. Att skörda och äta egenhändigt odlade grönsaker är en alldeles speciell känsla!

Matråd och önskemat

Roligast blir förstås måltiden om barnen själva fått vara med och bestämma vad som ska stå på menyn. Därför har Da Vinciskolan ett matråd med en representant från varje klass, som får tycka till om rätterna. En gång i månaden serverar vi önskemat, där en klass har fått rösta fram sin favoritmåltid.

I november 2017 flyttade vårt kök till nya lokaler på Syrénparken ett stenkast från skolan och förskolan Pärlan. Där lagar vår egen kökspersonal mat till barnen i förskolan och skolan.

Välkommen till bords på Da Vinciskolan!